Bijgewerkt: mei 14

Voeding speelt een rol in het behalen van jouw huidwens. Hoe kan voeding jou helpen?

Onderstaande voedingsstoffen werken geweldig tegen veroudering! Ze gaan de afbraak van collageen tegen en ze zorgen voor een goede doorbloeding waardoor zuurstof en voedingstoffen vervoert worden en afvalstoffen af gevoerd worden. Dus ik zeg: EET JE HUID MOOI!

VITAMINE A

Vitamine A, oftewel retinol, gaat het huidverouderingsproces tegen door vrije radicalen op te ruimen en de aanmaak van nieuwe cellen te stimuleren. Rimpels worden hierdoor minder zichtbaar omdat deze de diepte van een rimpel vermindert.

Vitamine A zit in: vis, alle groenten en fruit die oranje en geel zijn (wortelen, abrikozen, pompoen)


VITAMINE C

We hebben veel vitamine C nodig omdat de hoeveelheid vrije radicalen enorm hoog is door onze manier van leven. Ook zorgt vitamine C voor de aanmaak van collageen. De echte vitamine C-bom is de rode paprika. Door een paar stukjes rauwe paprika te eten, heb je je dagelijkse portie zo binnen.

Vitamine C zit in: onder andere rode paprika, koolsoorten, citrusfruit, kiwi's, bessen en aardbeien.


VITAMINE E

Zonnebloempitten zijn zeer rijk aan vitamine E en selenium. Ze zijn geweldig voor het verminderen van rimpels en het vergroten van de elasticiteit van de huid. Een handjevol geeft meer dan 90% van de dagelijkse aanbevolen waarde aan vitamine E. Vitamine E ruimt de vrije radicalen op en stimuleert de aanmaak van nieuwe huidcellen.

Vitamine E zit in: Vis, noten, peulvruchten, koudgeperste olie, zaden en pitten.


GLUCOSAMINE

Glucosamine zit van nature in ons lichaam, in ons bindweefsel. Het is een onderdeel van collageen en hyaluronzuur. Het werkt vochtvasthoudend, verhoogt elasticiteit, gaat rimpels tegen, het werkt ontstekingsremmend en wondhelend.

Glucosamine zit in: speltbrood, chlorella en krab.


VETZUREN

Vetzuren zijn belangrijk in de strijd tegen rimpels. Omega 3, 6 en 9 zijn belangrijke gezonde vetten. Ze helpen onder andere celmembranen gezond te houden door ze te beschermen tegen schadelijke stoffen, ze laten gezonde voedingsstoffen door en voeren afvalstoffen af. Het vormt een beschermend laagje op de huid om vochtverlies tegen te gaan, en maakt tevens de huid zacht en soepel.

Vetzuren zitten in: vette vis, schelpdieren, avocado, cashewnoten, walnoten, amandelen en olijfolie.


ANTI-OXIDANTEN

Blauwe druiven, rode en paarse bosvruchten zijn een superbron van anti-oxidanten. Ze bevatten:

  • Polyfenolen: Versterken de werking van vitamine C.

  • Ellaginezuur: Beschermt collageen tegen de zon.

  • Flavonoïden: 50x sterker dan vitamine E in herstel van collageen.